• Acasa Consumatori
    IV. Prelucrarea datelor cu caracter personal gestionate în procesul de soluționare a petițiilor

IV. Prelucrarea datelor cu caracter personal gestionate în procesul de soluționare a petițiilor

 

  1. Datele cu caracter personal prelucrate de A.S.F. în procesul de soluționare a petițiilor:

date de identificare: nume, prenume, numele la naștere al persoanei (acolo unde este cazul), CNP, seria și numărul actului de identitate/pașaport/permis de conducere, adresa de domiciliu, adresa de corespondență, e-mail, telefon (fix, fax, mobil), identificator online, date aferente vehiculelor deținute etc.;

informații cu caracter special: date medicale, date referitoare la etnie, credințe religioase, apartenență sindicală;

informații de natură financiară: venituri, date tranzacționale, istoric tranzacțional, tranzacții desfășurate într-o anumită perioadă, dețineri, venituri ale persoanei fizice respective, conturi deschise la instituții financiare precum și solduri/rulaje ale acestora;

informații referitoare la locația efectuării anumitor tranzacții;

informații referitoare la activitatea frauduloasă/potențial frauduloasă: date referitoare la acuzații și condamnări legate de infracțiuni precum frauda, spălarea de bani și finanțarea actelor de terorism;

informații privitoare la fapte penale sau contravenții (ex: cazier fiscal/judiciar; anchete administrative) dar și decizii referitoare la persoanele fizice cuprinse în hotărâri judecătorești și alte acte ale sistemului judiciar;

informații rezultate în urma înregistrării audio a convorbirilor telefonice: conținut și metadate;

semnătura: semnătura dată în petițiile depuse la A.S.F. de către persoanele fizice sau cea existentă pe documentele transmise de către entitățile reglementate, autorizate, monitorizate și controlate de A.S.F. pentru soluționarea petițiilor;

orice alte informații care derivă din acestea în urma prelucrărilor efectuate de A.S.F. (cum ar fi: nr. de înregistrare în registrul A.S.F.; diverse profilări necesare în vederea desfășurării activității de monitorizare și control sau supraveghere prudențială, informații specifice privind autorizările efectuate și/sau sancțiunile acordate de către A.S.F.);

informații obținute din alte surse decât de la persoana vizată: date personale obținute de la instituții și autorități publice, din registre publice, baze de date electronice, informații disponibile în social media cât și pe internet sau de la terți abilitați, deținători de astfel de informații, cum ar fi: Oficiul Național al Registrului Comerțului, portalul instanțelor de judecată din România administrat de Ministerul Justiției;

- alte date prevăzute în mod expres și limitativ de legislația în vigoare care sunt necesare desfășurării activităților A.S.F., în scopuri legitime.

 

  1. Categorii de persoane vizate în procesul de soluționare a petițiilor

Autoritatea de Supraveghere Financiară prelucrează datele cu caracter personal ale următoarelor categorii de persoane vizate:

a) Persoanele fizice din cadrul entităților care activează în cadrul piețelor financiare nebancare reglementate și supravegheate de A.S.F., ca urmare a desfășurării proceselor specifice de reglementare, autorizare, supraveghere, monitorizare și control desfășurate de A.S.F. în exercitarea competențelor și atribuțiilor prevăzute de legislația în vigoare, după cum urmează:

- acționar, ofertant, persoană de conducere din cadrul unui intermediar, angajat intermediar, angajat operator piață, persoane vizate de aplicarea reglementărilor europene, solicitant transfer direct, investitor, administrator emitent/persoană din conducerea emitentului, lichidator/administrator special/judiciar/auditori financiari, persoane desemnate drept coordonatori ai colectivului de analiză și soluționare a petițiilor sau înlocuitorii acestora;

- persoane din conducerea B.A.A.R. sau F.G.A.;

- membru CA/CS/Directorat/persoane care exercită responsabilități de conducere;

- persoane fizice care dețin funcții de conducere (membrii CA, CS, directori) sau funcții cheie (control intern, administratorul de risc, auditorul intern, responsabil investiții, actuarul), agenți de distribuție;

- diverse persoane care solicită informații despre reglementări sau alte informații sau care formulează observații în procesul de consultare publică notifică exceptarea de la anumite reglementări;

- persoane fizice care au calitatea de evaluatori, persoane menționate în documentații pentru care există sau nu obligație de notificare.

b) Orice persoană fizică care depune sau transmite o petiție validă către A.S.F., în conformitate cu prevederile normative în vigoare, cu privire la produsele și serviciile oferite/prestate de entitățile de pe piețele reglementate și supravegheate de A.S.F. sau cu privire la activitatea A.S.F. sau a entităților menționate anterior, cum ar fi:

- petenți, persoane fizice;

- acționari sau investitori, persoane fizice;

- participanți, beneficiari, persoane fizice;

- asigurați, persoane prejudiciate, beneficiari, contractanți, persoane fizice;

- persoane interesate de modul de aplicare a legislației domeniului financiar nebancar;

- Diverși petenți, persoane fizice, care au calitatea de auditori externi.

 

  1. Scopul colectării și prelucrării în procesul de soluționare a petițiilor

 În conformitate cu prevederile legale, obiectivele colectării datelor sunt:

  1. stabilirea și menținerea cadrului legal necesar dezvoltării și funcționării stabile, eficiente, corecte şi transparente a pieței financiare nebancare, precum și promovarea încrederii în acestea;
  2. protejarea operatorilor şi investitorilor împotriva practicilor neloiale, abuzive şi frauduloase, precum și informarea şi educarea investitorilor;
  3. apărarea drepturilor asiguraților, contractanților, beneficiarilor și persoanelor prejudiciate;
  4. apărarea drepturilor participanților și beneficiarilor;
  5. identificarea deficiențelor și a practicilor neloiale și/sau potențial abuzive.

 

Scopurile pentru care S.R.P. colectează datele cu caracter personal în procesul de gestionare a petițiilor primite de A.S.F., conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată prin Legea nr. 233/2002, cu modificările și completările ulterioare, decurg strict din activitățile derulate pentru îndeplinirea atribuțiilor legale ale A.S.F., respectiv a funcțiilor de supraveghere, reglementare, autorizare și control a entităților de pe piețele financiare nebancare, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare ce reglementează organizarea și funcționarea A.S.F. și activitățile specifice fiecărui sector de activitate al A.S.F., activități precum:

- soluționarea petițiilor referitoare la posibila nerespectare a anumitor obligații de către entitățile din piața financiară nebancară;

- identificarea posibilelor deficiențe și a practicilor neloiale sau potențial abuzive;

- prezentarea unor situații specifice activității, în vederea informării sau adoptării unor decizii;

- efectuarea unor analize privind petițiile înregistrate la A.S.F. sau la nivel de piață;

- efectuarea unor analize privind dosarele de daună deschise la societățile de asigurare;

- întocmirea unor note de analiza privind petițiile înregistrate la A.S.F. sau la nivel de entitate și/sau piață;

- obținerea de date și/sau informații necesare soluționării petițiilor;

- furnizarea de informații la solicitarea structurilor A.S.F.;

- înregistrări audio ale convorbirilor telefonice derulate în call-centerul A.S.F, cu acordul (consimțământul) persoanei vizate;

- realizarea unor sesizări/raportări către instituțiile competente, conform reglementărilor legale aplicabile A.S.F. (de ex: sesizarea organelor de urmărire penală în exercitarea atribuțiilor conferite Autorității).